Pozowanie nie jest trudne. Czasami mała korekta ustawienia – powoduje całkowitą zmianę zdjęcia i przede wszystkim tego, jak dana osoba uwieczniona na zdjęciu będzie odbierana. Na co zwrócić uwagę?
W fotografii, gdzie głównym obiektem zdjęciowym jest człowiek, jego pozowanie czyli to jak ustawi się lub zostanie ustawiony przez fotografa do zdjęcia, ma bardzo duże znaczenie. Czasami mała korekta ustawienia – powoduje całkowitą zmianę zdjęcia i przede wszystkim tego, jak dana osoba uwieczniona na zdjęciu będzie odbierana. Dowody? Proszę bardzo zamieszczam poniżej:
Pozowanie – czyli jak pozować by wyjść dobrze na zdjęciach?
W tym artykule oprę się na zdjęciach dostępnych w internecie – całość zdjęć dostępnych jest na moim profilu w serwisie Pinterest: https://pl.pinterest.com/fotografiaintym/jak-pozowa%C4%87/
Przygodę z fotografią rozpoczynałem od aparatów analogowych – to nauczyło mnie robić dobrze zdjęcia od razu nie licząc na to, że coś poprawie później. Nie było programu Photoshop którym można byłoby coś poprawić, więc zdjęcie od razu musiało być zrobione tak jak trzeba. Tak nauczyłem się robić dobre zdjęcia 😉
W swojej pracy opieramy się przede wszystkim na odpowiednim ustawieniu, czy też ułożeniu naszej modelki (pozwól, że tak na potrzeby tego artykułu będziemy nazywać osobę fotografowaną). Zakładam, że w programie graficznym koryguje tylko podstawowe rzeczy (np. usunięcie pryszcza) więc to co wykonuję wymaga więcej zaangażowania ze strony modeliki, ale dzięki temu zdjęcia są bardziej naturalne i piękne. Czasami wystarczy tylko trochę wysiłku by zdjęcie było naprawdę doskonałe.
Zdjęcie które wygląda na naturalne czasem tak tylko wygląda – tylko osoby pracujące przy sesji zdjęciowej wiedzą ile wysiłku kosztowało osiągnięcie „naturalnego” efektu.
Praktyczne przykłady – jak pozować?
Mój poradnik nie jest z założenia przeznaczony dla modelek – one (szczególnie profesjonalnie zajmujące się pozowanie fotomodelki) najczęściej wiedzą jak pozować. Doskonale orientują się jakie są ich słabe strony, punkty, wady urody (tak te najlepsze fotomodelki też mają wady) ale potrafią je ukryć lub zminimalizować. Mają czas i możliwości na studiowanie swoich zdjęć – jeżeli jeszcze trafią na fotografa który zechce się podzielić „tajemna wiedzą” to tym bardziej staj\ą się doskonałe. Uwypuklają za to swoje zalety, pokazują swoje możliwości. Chciałem pokazać osobom nie mającym wiele wspólnego z pozowaniem na co dzień na co warto zwrócić uwagę.
Nie wiem co i jak – POMOCY 😉
Proszę pamiętać, że profesjonalny fotograf pomoże w odpowiednim ustawieniu się do zdjęć. Znając założenia sesji oraz to jaki efekt ma uzyskać, profesjonalista będzie robił wszystko aby założone cele osiągnąć.
Dwa przykłady poniżej ilustrują jak mała korekcja ułożenia rąk może wpłynąć na efekt końcowy na zdjęciu:
Na poniższym przykładzie warto zwrócić uwagę na szyję modelki. Podniesienie ramienia skutkuje w tym wypadku zmarszczkami na szyi i … zniknięciem biustu. Poniżej ustawienie stopy znacznie skraca długość nogi.
Poniższe przykłady ilustrują małą zmianę – ułożenie dłoni – jednak tylko dzięki temu inaczej wygląda też sylwetka naszej modelki. Na dolnym przykładzie warto też zwrócić uwagę na włosy. Jak łatwo można zrobić by modelka wydała się z … wysokim czołem 😉
Łokcie, nogi … i co jeszcze?
Zdjęcie poniżej ilustruje jak wygląda nie prawidłowe ustawienie łokci – efekt wycelowanych w oglądającego łokci zmienia postrzeganie sylwetki. Zdjęcie poniżej może wydawać się mało istotne, ale warto zwrócić uwagę na ustawienie nóg – przy pewnych pozycjach wychodzą korzystniej przy innych mniej. Warto popatrzeć też na to jak prawa ręka modelki powoduje zmiany w odbiorze sylwetki.
Ułożenie łokci prosto powoduje efekt „uszu słoniowych” czyli na pewno efekt niezbyt korzystny. Poniżej przykład garba – to jeden z najczęściej spotykanych problemów. Szczególnie w fotografii aktu gdzie sylwetka nie jest ukryta w warstwie ubranek tylko w zamierzonych przypadkach wygląda to dobrze. Efekt ten szczególnie występuje u kobiet wstydzących się tego, że są kobietami, tego, że mają biust. Proszę zwrócić uwagę jak wielka różnica w wyglądzie jest gdy wyeliminujemy „garba”.
Poniżej dwa sposoby jak skrócić sobie szyję, ale … czy na pewno to właśnie jest naszym zamiarem? Na poniższym przykładzie warto zwrócić też uwagę na fryzurę – tutaj do tego przykładu włosy zostały zabrane na ramie od tła co dodatkowo wydłużyło szyję ale w mojej ocenie nie był to potrzebny zabieg, a spowodował powstanie efektu łysej głowy (wysokie czoło).
I znowu te dłonie …
Powracamy do ułożenia dłoni – jak widać na poniższych przykładach ułożenie dłoni, schowanie palców, trzymanie palców razem lub ich rozczapierzenie zmienia odbiór zdjęcia.
Powyżej mamy przykład w którym uniesienie stopy spowodowało że modelka na zdjęciu ma dwie nogi, a nie jedną. Inne ułożenie rąk spowodowało też inny odbiór sylwetki.
Poniżej powracamy do tematu garbienia się na zdjęciach. W tym wypadku w pozycji siedzącej myślę że to nie wymaga już komentarza.
Pozycja na wprost – tutaj oprócz poniższych przykładów proszę zwrócić uwagę na coś co zwykle zwracam kobietom pozującym w szpilkach – czy widać na zdjęciu, że są w szpilkach? Nie? W ten sposób mamy tylko efekt wydłużonej stopy, a nie smukłej nogi.
Co zrobić z rękami? Na pewno nie należy ich trzymać daleko od ciała. Wszelkie wymachy szczególnie przy fotografii studyjnej nie wyglądają najlepiej. Niekorzystnie wypływają na odbiór całej sylwetki.
Ja chce być szczupła na zdjęciach …
To czy będziemy wyglądać szczupło na zdjęciach zależy w dużej mierze od tego jak się prezentujemy przed obiektywem. Czasem warto też posłuchać tego co proponuje fotograf. Przykład:
Przychodzi kobieta do fotografa i mówi: – Czy mógłby pan zrobić mi zdjęcie… ale chciałabym wyjść szczupło na zdjęciu. – Proszę bardzo, ale jak będę robić zdjęcie, proszę powiedzieć „konfitura”. Więc kobieta ustawia się przed obiektywem i w momencie gdy fotograf robi zdjęcie mówi: – Marmelada… 😉
Poniżej prosta sztuczka „odchudzająca” na zdjęciu. Ułożone na tali dłonie pogrubiają – talia wydaje się szersza, ułożone dłonie ba brzuchu odchudzają. Tutaj w wypadku sesji zdjęciowej gdzie mamy ubraną modelkę pole do popisu mają stylistki – dołożenie odpowiedniego paska potrafi zdziałać cuda.
Fotograf – specjalista od aktu pije z modelką herbatę i prowadzi rozmowę. Nagle rozlega się dzwonek u drzwi. Fotograf zrywa się na równe nogi i szepce: – Szybko, niech się pani rozbiera! To na pewno moja żona.
Poniżej przykłady pozowania w pozycji na stojąco. Tutaj mamy dużo elementów do opanowania naraz. Oprócz ustawienia nóg, lekki skręt na biodrach odpowiednie ułożenie rąk. Czasami dodaje jeszcze – proszę o uśmiech i już modelka nie wie na czym się skupić 😉 Czasami jestem pytany przed zdjęciami dlaczego sesja będzie tyle trwała – właśnie opanowanie wszystkich szczegółów tyle trwa. Znowu powtórzę to o czym pisałem powyżej – zdjęcia wyglądające na naturalne najczęściej tak tylko wyglądają. Często trzeba sporo wysiłku modelki i fotografa by tą „naturalność” osiągnąć 😉
Co zrobić by na zdjęciach wyjść szczupło – to właśnie mamy przedstawione poniżej. Proszę zwrócić kolejny raz uwagę jak diametralnie zmienia się odbiór zdjęcia poprzez zmianę ułożenia rąk:
Przygotowując mój „poradnik” przede wszystkim bazowałem na własnych doświadczeniach przy wykonywaniu zdjęć. Chciałem zwrócić uwagę na to jak proste triki mogą wpłynąć na to jak dane zdjęcie będzie odbierane. Takich sztuczek jest oczywiście o wiele więcej – sposoby które wykorzystuje w codziennej pracy są dostosowane do budowy ciała modelki, jej możliwości fizycznych (cóż – nie każdy jest w stanie zrobić szpagat) oraz efektów jakie w założeniach mam uzyskać. Dopiero całość zastosowanej wiedzy, poszczególnych technik daje spodziewane efekty.